امروز جمعه, 06 اسفند 1395 - Fri 02 24 2017

منو

آموزش و پژوهش هدفمند،پيشنياز اقتصاد مقاومتي؟

نشست هم اندیشی استادان دانشگاه لرستان با موضوع «آموزش و پژوهش هدفمند،پيشنياز اقتصاد مقاومتي؟» با حضور پروفسور محمدعلی زلفی گل از دانشمندان ISI و دبیر و نائب رئیس انجمن شیمی ایران در روز یکشنبه مورخ 14/9/95 رأس ساعت 15 در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی دانشگاه لرستان برگزار گردید .


دکتر سعید محمدزاده دبیر هم اندیشی استادان دانشگاه لرستان ضمن عرض خیر مقدم به محضر مهمانان و بویژه پروفسور زلفی گل به اختصار درباره اهمیت آموزش و پژوهش و جایگاه آن در اقتصاد مقاومتی مطالبی را ارائه نمودند و سپس پرفسور زلفی گل نیز ضمن تشکر از برگزار کنندگان نشست و حضور استادان گرامی دانشگاه لرستان با طرح این سوال که مساحت ايران در نقشه علم، فن، ثروت و فرهنگ جهان چقدر است؟ سخنرانی خود را آغاز نمود. وی معتقد است که برتري ملل بر يکديگر از راه خلاقيت ميسر است، کشور نوآورتر پيروز ميدان است و تنها اختلاف ما با کشورهاي پيشرفته در علم، دانش و فناوري مي باشد.

زلفی گل سپس به روند رشد و توسعه علمي کشور پرداخت: دهه اول (ترويج علم و كسب دانش) ، دهه دوم (توليد علم و كشف دانش) دهه سوم (استاندارد سازي و كيفيت بخشي به آموزش و پژوهش) و اما دهه چهارم انقلاب ؟؟؟؟؟ توليد ثروت از دانش. و به اختصار هریک را تشریح نمود. سپس به طرح سوالاتی در رابطه با آموزش و پژوهش کشور پرداخت.پرسش اول:چرا در 58 کشور جهان اسلام يک کشور پيشرفته وجود ندارد؟ پرسش دوم:چگونه مي توان تمدن پيشرفته ي اسلامي را مجددا ايجاد کرد؟ پرسش سوم:حفظ و صيانت از نظام ، تقويت وحدت ملي همگرائي منافع ملي، منطقه اي و فردي، افزايش سرمايه ي اجتماعي حاکميت دانائي و توانائي، افزايش قدرت نرم و سخت نظام چگونه؟؟؟؟؟پرسش چهارم:راهکارهاي دستيابي به: توليد ثروت از دانش؟ دانائي، دارائي و توانائي. پرسش پنجم:ديپلماسي علمي چگونه؟(ورود ديپلماسي علم و فناوري به سبد سياستي کشورها و جوامع مختلف موجب شده است که فرهنگ توليد علم و فناوري نيز بخش عمده اي از تمدن و فرهنگ هر سر زمين محسوب گردد.) پرسش ششم:همسوئي منافع ملي با منافع گروهي و فردي چگونه مقدور مي گردد؟ نقش آموزش و پژوهش در اين راستا چيست؟ پرسش هفتم:مرجعيت علمي چگونه تحقق مي يابد؟ نقش آموزش و پژوهش در اين راستا چيست؟ پرسش هشتم:چرا مردم ما به هر قيمتي دوست دارند، مدرک دانشگاهي داشته باشند؟ چرا سرانه مطالعه در کشور ما اينقدر پايين است؟

پرسش هاي جدي و قابل تامل: آيا اهداف مردمي و حاکميتي در خصوص آموزش و پژوهش با هم قابل جمع هستند؟ آيا اهداف حاکميتي بايد جهت دهنده به اهداف مردمي باشد و يا برعکس؟ چرا اهداف کار آفريني، فناوري، نوآوري و توليد ثروت از دانش موجود در اسناد فرادستي به صورت مردمي محقق نشده است؟ اگر تمام مردم ما دوست داشته باشند تا مقطع دکترا درس بخوانند و مدرک دکترا اخذ نمايند، در چنين شرايطي وظيفه حاکميت چيست؟ در صورتيکه حاکميت تمکين نمايد، جامعه چه وضعيتي خواهد داشت؟ نتيجه گيري: اصلاح ژن آموزش و پژوهش موجود در ژنوم فرهنگي جامعه ، اهداف موجود در اسناد فرادستي به صورت کاريکاتوري نبايد دنبال شود. در اهداف موجود در اسناد فرادستي به دغدغه هاي مردم بجا توجه شود. محتوا و شيوه آموزش و پژوهش در راستاي تحقق اهداف مردمي و حاکميتي باشد. در پيگيري تحقق اهداف به کيفيت و کميت هر دو توجه شود.

پروفسور زلفی گل معتقد است که اهداف مردمي و حاکميتي در یک جمله خلاصه می شود: تربيت شهروندان و دانش آموختگان عالم تر و تواناتر از گذشته و همچنین پيشنهاد کاربردي وی: استقلال مالي وزارت خانه هاي متولي آموزش و پژوهش، ادغام وزارتخانه هاي صنعت ، جهاد کشاورزي، علوم و بهداشت، اصلاح شيوه ي پذيرش دانشجو، تغيير شيوه ي استخدام آموزگار، دبير و عضو هيات علم، تعريف پازل پژهشي و فناوري: ملي، منطقه اي، گروهي، فردي، توسعه دامنه ي فعاليت ISC.

زلفی‌گل با بیان اینکه ایده اصلی بنده در این زمینه نمایه‌سازی با فرم جدید است گفت: بسیج بارش مغزی ملی با تاسیس بانک‌های نیازهای جامعه، ایده، اولویت‌های تحقیقاتی و مسائل علمی حل نشده ایده اصلی بنده است.

وی همچنین با اعلام اینکه در منابع مشکلی نداریم گفت: چهار میلیون و 500 هزار دانشجو می‌تواند تهدید یا فرصتی باشد که اگر برای جوانان اشتغال ایجاد نشود تهدید بوده و نیاز است فکری برای آنها کرد.

پرفسور محمدعلی زلفی گل، یکی از دانشمندان برجسته ایران که در نشست هم اندیشی استادان دانشگاه لرستان سخن می گفت با اشاره به اینکه ساختارهای آموزش و پژوهش در کشور بی هدف‌ است گفت: ساختار آموزش و پژوهش کشور نیازمند جراحی است.

دکتر زلفی گل با اشاره به اینکه برای جلوگیری از تکرار و موازی‌کاری پیشنهاد ایجاد پایگاه اسنادی جهان اسلام داده شد گفت: این پایگاه در اواخر دولت اصلاحات راه‌اندازی شد و مقالات کشور را در آن نمایه می‌کنند که این امر نخستین گام بود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلی اصلی کشور بیکاری است افزود: امروز باید برطرف کردن مشکل بیکاری در راس کشور قرار گرفته و به عنوان مسئله اصلی کشور باشد که این امر در صورت حضور همگی مردم و مسئولان در این میدان می‌شود.

زلفی گل با بیان اینکه برطرف کردن بیکاری و اشتغال‌زایی باید به یک پروژه ملی در کشور تبدیل شود عنوان کرد: مشکل مزمن کشور ناهم‌سویی منافع ملی با منافع گروهی و فردی است که برای نمونه می‌توان به پرداخت یارانه نقدی اشاره کرد به این صورت که در پرداخت یارانه نفع افراد وجود دارد ولی نفع ملی وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه منافع ملی و فردی با یکدیگر فاصله دارد تصریح کرد: بیشتر قوانینی که در کشور تصویب می‌شود به فلسفه هم‌سویی منافع ملی و فردی توجه ندارد که این امر نشان از مشکل قانون دارد.

پروفسور زلفی‌گل با بیان اینکه با تاکید بر اینکه ساختارهای آموزش و پژوهش در کشور بی هدف‌ است عنوان کرد: متاسفانه توزیع متوازن استعدادها در کشور وجود نداشته و نمی‌توان استعدادها را درست به‌جا و براساس علاقه‌مندی مدیریت کرد.

وی بر تغییر دیدگاه در بنیان پیشرفت تاکید کرد و گفت: متاسفانه دولت‌ها مزیت‌های نسبی را عامل پیشرفت قرار دادند ولی باید این دیدگاه تغییر کرده و به مزیت‌های ایجادی توجه شود. عضو هیأت علمی دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی سینای همدان ویژگی نخبگان این است که مزیت‌سازی کرده و مزیت‌هایی را برای توسعه و پیشرفت کشور ایجاد کنند.

زلفی گل با اشاره به اینکه برای ثبت این مسائل باید ساختارهای موجود را تغییر داد نه اینکه ساختار جدید ایجاد کرد اظهار داشت: سه هزار میلیارد تومان هزینه برای پژوهش انجام می‌شود که اگر 20 درصد برای این ساختارها هزینه شود از موازی‌کاری‌ها جلوگیری می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی سینای همدان با بیان اینکه امروز مسئولان دچار روزمرگی شده‌اند افزود: جامعه دانشگاهی در راستای نیازها تحقیقات را انجام دهد چرا که اگر دانشجویی براساس نیاز جامعه تحقیقی انجام دهد بیکار نخواهد ماند.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این زمینه ورود پیدا کنند تصریح کرد: آموزش و پژوهش کشور نیازمند جراحی است و همگان باید به میدان بیایند.

وی در پایان گفت: پيش بيني مي شود، با عملياتي شدن طرحISC تربيت شهرونداني توسعه يافته، مشارکت جو، بسيج تمام ظرفيت هاي کشور در راستاي طراحي و توليد ژن مدار و دانش بنيان، نهضت ملي کارآفريني، واشتغال زائي، ارتقاه سلامت، قدرت، وحدت، ثروت، امنيت، آرامش و آسايش ملي گردد. علاوه بر موارد فوق با اجراي اين طرح، مديريت حساب شده آن، تعيين سطح دسترسي براي افراد و جامعه ي هدف در ابعاد ملي و فراملي، ما زمين بازي و پازل تحقيقاتي و فناوري نويني را ايجاد مي نمائيم، که بخشي از پژوهشگران ديگر کشورها ممکن هست به موضوعات مورد نياز کشور ما که در پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) ثبت شده است، علاقمند گرديده و سپس بدون هزينه به تحقيق در خصوص آن موضوعات پرداخته و نتايج مربوطه را منتشر نمايند. بديهي است، که ما پس از انتشار نتايج يافته هاي محققان بين المللي، مي توانيم با کمترين هزينه از آنها در راستاي اهداف ملي خويش بهره مند گرديم. اين طرح يکي از حلقه هاي مفقوده در راستاي تحقق آرزوي ديرينه ي ارتباط دانشگاه و صنعت مي باشد.

در پایان نشست تعدادی از استادان به ارائه دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.


 

 

 

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد